keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Liikkeen kannattavuuslaskemia

Hei!
Jokaisen kauppiaan, ison tai pienen kaupan, tulisi mitata liikkeen kannattavuutta. Mutta, se ei rajoitu pelkästään kauppiaan velvollisuuksiin. Myös visualistin tulisi olla perillä numeroista ja siitä miten liike myy.

Visuaalinen markkinointi on äärimmäisen tärkeää. Se on tapa esitellä tuotteet houkuttelevasti ja saada asiakas tekemään ostopäätös. Mutta, visuaalinen markkinointi ei ole tehokasta ellei sitä mitata millään tavoin. Esittelen muutamia vinkkejä joiden avulla voit helposti mitata liikkeesi kannattavuutta ja visuaalisen markkinoinnin tehokkuutta.


Vähintään viikottain: käy läpi edellisen viikon myyntilistat! Niistä näet edellisen viikon myydyimmät tuotteet (ja mahdollisen lisätilaustarpeen) ja huonosti myyneet tuotteet. Tämän listan avulla sinun on helppo tarkistaa missä hyvin ja huonosti myyneet tuotteet sijaitsevat. Opettele tuntemaan parhaimmat myyntipaikat!

Mitataksesi myyntialaa sinun tulee laskea kuinka paljon myyntialue tuottaa myyntiä per neliömetri. Tätä laskelmaa kannattaa hyödyntää myös sisäänostoja suunniteltaessa! Älä huomioi koko liiketilan neliöitä, vain myyntineliöt.

Nettomyynti ÷ Myyntineliöt = Myynti per myyntineliö

25000€ ÷ 50m2 = 500€

Selvittääksesi kuinka paljon kokonaismyynnistä pöytä, rekki tai hylly tuo myyntiä prosentuaalisesti laske

Myynti per pöytä/rekki/hylly ÷ Liikkeen nettomyynti (*100)= Myynti per pöytä/rekki/hylly prosentteina 

1000€ (hylly) ÷ 25000€ (*100) = 4%

Tämän laskeminen vaatii hieman työtä. Joudut laskemaan pöydän/rekin/hyllyn myynnin. Mutta, se vaiva kannattaa nähdä, sillä pitkällä tähtäimellä pystyt seuraamaan kuinka paljon yksittäinen pöytä/rekki/hylly tuo myyntiä ja mikä vaikutus visuaalisella markkinoinnilla on myyntiin.


Viimeisesnä, mutta ei vähäisimpänä on myynti per kategoria. Mikäli liikkeessä myydään naisten ja miesten vaatteita voit laskea esimerkiksi kuinka hyvin miesten vaatteet myyvät verrattuna naistenvaatteisiin. Voit myös verrata alaosia yläosien myyntiin, farkkujen myyntiä kokonaismyyntiin ja niin edelleen.

Kategorian nettomyynti ÷ Liikkeen nettomyynti (*100) = Kategorian prosentuaalinen osuus liikkeen nettomyynnistä 

3000€ (farkut) ÷ 25000€ (*100) =12%

tai

1. kategorian nettomyynti ÷ 2. kategorian nettomyynti (*100) = 1. katgorian % osuus 2. kategorian nettomyynnistä

5000€ (hameet) 3500€ (topit) (*100) = 43% Hameiden osuus on 43% suurempi kuin toppien.



Nämä helpot laskelmat auttavat mittaamaan liikkeen kannattavuutta ja visuaalisen markkinoinnin tehokkuutta. Suosittelen laskemaan säännöllisesti, esimerkiksi viikottain tai kuukausittain. Pidä kuitenkin mielessä, että sinun tulee laskea useampi kuukausi ennen kuin voit luotettavasti verrata lukuja. Pitkäjänteisyys on avain tähänkin asiaan, niinkuin moneen muuhunkin liike-elämässä. Toivotan sinulle tuottoisia myyntejä!

Anna Juusela

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti