keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

VISUgaalan 2016 teema on valittu

Aloitimme gaalan somistuksen suunnittelun tutustumalla Tampere-Talon Maestro-saliin jaoston porukan kanssa. Se on todella hieno! Istuimme hetken puistossa heittelemässä ajatuksia ja ideoita. Siltä pohjalta sitten jokainen mietti tykönään omia visioitaan. 
Parin viikon päästä istuimme alas Cafe Decossa, Tammelan torin laidalla. Voin suositella kaikille, ihana palvelu ja herkut! Kokosimme ideoista yhtenäisen teeman juhlaan ja teimme tarkempia suunnitelmia. Tässä tulos, olkaa hyvä!



Gaalan tarkoistus on juhlistaa yhdistyksen uutta nimeä, saadaa näkyvyyttä yhdistykselle ja alalle sekä kohdata kannattajajäsen yrityksiä ja verkostoitua.
Kutsu gaalan on siis avoin kaikille, jäsenille, kannattajajäsenille, työkaverille, perheenjäsenille ihan kaikille ketä aihe kiinnostaa ja haluaa tulla paikalle. Illalliskortit tulevat myyntiin elokuussa, muista hankkia omasi nopeasti.

Stay tuned! Lisää infoa tulossa!

Terveiset gaala tunnelmista,
Sanna T ja Tampereen jaosto

torstai 14. heinäkuuta 2016

Terveissi tois pualt jokke!

 Lounais-Suomessa asuva visualisti, nyt on mahdollisuus liittyä yhdistyksen toimintaan lähellä sinua. Yhdistys on saanut uuden jaoston Turkuun.

Kaikki lähti siitä, kun opiskelin visuaalista markkinointia ja etsin netistä alan liittoa, yhdistystä tmv. Somistajayhdistys ry:n sivut löytyivät, mutta toiminta oli mielestäni keskittynyt pääkaupunkiseudulle.

Myymälä 2016-messuilla maaliskuussa satuin juttelemaan tietämättäni yhdistyksen varapuheenjohtaja Sanna Toijalan kanssa. Hän kannusti kokoontumaan ja perustamaan alajaoston Turkuun. (Sanna on ollut mukana perustamassa Tampereen jaostoa ja toimii siellä aktiivisesti.) Kun vielä koulussa opettajatkin kannustivat, niin siitä se sitten lähti.

Nyt on järjestäytymiskokous pidetty kesäkuun alussa ja toimintasuunnitelmaa syksyn 2016 osalta tehty. Iso kiitos vielä Sannalle, joka kannusti ja jolta olen saanut suurta apua. Kiitos myös opettajille, jotka uskoivat tähän.

Järjestäytymiskokouksessa Turun jaoston
puheenjohtajaksi valittiin Annika Aakula,
sihteeriksi Mervi Pirtavaara-Vairinen ja 
varasihteeriksi Milja Tuomi.

Syksyksi on suunniteltu mm. jalkautumista alan oppilaitoksiin ja ennen joulua on tiedossa glögikävely. Muitakin suunnitelmia on, mutta niistä myöhemmin asioiden varmistuttua.

Toivottavasti kiinnostuit ja tulet mukaan!

Kerromme mielellämme lisää toiminnastamme, otathan yhteyttä
annika.aakula@gmail.com
mervi.pirtavaara-vairinen@alko.fi

P.S. Pistä ylös kalenteriin Turun jaoston syyskokous to 25.8.2016 klo 18.00 Rasekon ammattiopistossa, os. Purokatu 1, 21200 Raisio.
Tervetuloa!




perjantai 1. heinäkuuta 2016

Heinäkuun tekijä: Tuula Nieminen

Tuula Nieminen

Heinäkuun kuukauden tekijä on Tuula Nieminen. Tuula on innokas ja intohimoinen pitkän linjan visualisti sekä sisustaja Riihimäeltä. 
Työni kohteita ovat olleet niin pienet kuin suuretkin yritykset kuten muoti-ja sisustusalan yritykset, parturi-kampaamoalan tukkuyritys, messualan yritys, tavarataloympäristö etc.  Aloitin somistustehtävät Riihimäen SOKOS – tavaratalossa ja sain erittäin tarkkaa ja hyvää opetusta mainospäälliköltämme. Toimin ensin neljänä kesänä somistusharjoittelijana ollessani vielä koulussa opiskelemassa kaupan alaa ja myöhemmin vakituisena somistajana saman päällikön alaisuudessa. Sain häneltä henkilökohtaisen mestarikonkarin koulutuksen. Sen jälkeen suuntauduin Helsinkiin muotiketjuun, jossa oli kahdeksan eri liikettä. Omistaja Bertil Henriksson. Somistajan tehtävien lisäksi olen toiminut yrittäjänä kahteen eri otteeseen.  Nykyisin jatkan sitä osa-aikaisesti Trendivision – yritysnimellä. Toimialana on visuaalinen markkinointi ja sisustussuunnittelu. 
Perustettuani ystäväni kanssa sisustus- ja lahja-alan yrityksen Kankuriinin 80-luvun lopulla, tein yrityksemme messuosaston kauppaoppilaitokselle, joka järjesti kevätmessut paikallisille yrityksille. Sieltä oppilaitoksen rehtori löysi minut tarjoten opettajan paikkaa hänen ihastuttuaan messuosastomme ilmeeseen. Tarkan harkinnan jälkeen otin tehtävän vastaan ja lähdin opiskelemaan kauppaopettajaksi. Siitä sainkin näköalapaikan visuaalisen markkinoinnin kehittämiseen. 
Näin somistuksen menettävän merkitystään 1990–2000 –lukujen taitteessa ja havaitsin toisaalta monien opiskelijoiden kiinnostuksen alaan. Opinnäytetöitään tehdessään, he surivat lähdemateriaalin puutetta alalta. Viiden vuoden ajan kuuntelin opiskelijoilta viestiä siitä, että tulisi olla hyvä oppikirja, jota voisi käyttää tietojensa syventämiseen heidän perehtyessään valittujen yritysten visuaaliseen markkinointiin. Kun kuulin saman HAMK:in opiskelijoiltani, päätin tarttua toimeen ja alkaa suunnitella visuaalisen markkinoinnin oppikirjan tekemistä, vaikka se utopistiselta ja rankalta tuntuikin.
Sain valmiiksi Visuaalisen markkinoinnin oppikirjan v. 2004, jonka tein WSOY:lle. Sitä myydään nykyisin mm. artesaaneille, artenomeille, merkonomeille ja tradenomeille oppikirjaksi sekä myös Lapin yliopiston ym. vastaavieni koulutusten opiskelijat käyttävät sitä opinnäytetöittensä lähdekirjallisuutena. Kirjasta on tehty uusi painos 2010. 
Olen tyytyväinen, että kaikesta huolimatta ryhdyin toimeen, sillä halusin, että suomalaiset yritykset havaitsevat tarvitsevan visuaalisuutta nyt jos koskaan kilpailukeinokseen. Useiden eri alojen yritysten lähtiessä mukaan oppikirjaprojektiin saimme näköalan visuaalisen markkinoinnin monimuotoisuudesta ja sovellettavuudesta kameleonttimaisesti kaikkien alojen käyttöön.  Samalla verkostoiduin monien kiinnostavien yritysten kanssa, jota vahvuutta olen saanut käyttää opettaessani visuaalista markkinointia sekä nuorille että aikuisille, viimeksi Hyriassa Riihimäellä ja Hyvinkäällä.Kaikessa vahva side Somistajayhdistykseen on antanut pohjaa ja pontta alan nostamiseen aallon pohjasta. Erilaiset taloudelliset aaltoliikkeet ovat pitäneet meitä liikkeessä, mutta motivoituneet professionaalisesti suuntautuneet visualistit ovat vetäneet yhtä köyttä ja siinä on se tulevaisuudenkin avain yhä edelleen. 
Visuaaliset välineet kehittyvät ja vaihtuvat, mutta juuri siinä saamme nähdä uusia mahdollisuuksia, ei uhkia. Visuaalinen markkinointi on tiedettä ja taidetta. Jos emme hallitse teknisiä välineitä tai tunne alasta kirjoitettua faktaa, jos emme seuraa yritysympäristössä olevia signaaleja tai toisaalta koe konkreettisesti toteutettavien tuotteiden esillepanojen suunnittelua ja toteutusta hedelmällisenä työmuotona, emme voi keinua kehityksen aalloilla turvallisesti tietäen, että mikään vaivannäkö ei mene hukkaan. Tähän keinumiseen minä visualisteja nyt kutsun. Uusia innostavia kansainvälisiä alan esille tuojia ovat mm. Windows Wear sekä VMSD (Visual Merchandisign & Shop Design), sekä alan suomalaiset ja kansainväliset blogit.

Kiitos Tuula! Käy myös tutustumassa Tuulan blogiin Visual Wandering!

Ensi kuussa jälleen uusi tekijä esittelyssä. Haluatko sinä olla kuukauden tekijä? Ota yhteyttä!

Heinäkuun teema


Moido! Miten kesä on sujunnut? Täällä Tampereella sujuu oikei hyvin, koska Tampere on kesäkaupunki (niin kuin joka toinen kaupunki Suomessa) =D Vaatekaapissa hanskoja ja pipoja ei näy missään, arkiasuun kuuluu vähemmän vaatteita, mutta enemmän koruja ja festareita joka puolella, ja kaupoissa kohta alkavat kesä alet. Eli nyt ollaan kesän ytimessä!

Missä me vihdymme eniten kesällä? Missä käydään vain kesällä? Missä ruoka maistuu parhaiten? Mikä keväällä siivotaan ja kunnostetaan siitä päästään kesällä nauttimaan? Monta kysymystä, mutta vain yksi vastaus... TERASSI! Siksi tämän kuukauden teema on terassit ja ulkotilat. Baarit ja ravintoloiden terassit, parvekeet, pihat ja jopa kävelytiet. Kaikki mistä saa ”extra neliöt” vain kesällä.

Mitä mieltä olet näistä?


Muutamia tuolia ulos ja terassi on valmis!




Penkit ja tyynyt käyvät myös

 




Valkokangas on loistava idea!



Kukkapenkit ovat klassikoita




Somistukset jatkuvat myös ulkopuolelle





Ps. Kerro meille mielipiteesi täällä kommenteissa, facebook sivuillamme tai instagramissa esim. #visualistit tai #visualistitry!


Ps 2. Kaikki kuvat otettu pinterestista hakusanoilla: shop, store, retail, terrace, outdoors, outside, sidewalk, summer